L’énorme colonne de Trajan près de la colline du Quirinal, a été construite au 2ème siècle pour commémorer les victoires de l'empereur Trajan. Verona. Florence (3rd edition 1973): 347-380. 3. See especially S. Dillon, “Women on the Columns of Trajan and Marcus Aurelius and the Visual Language of Roman Victory.” 246-262. Modi e tecniche della comunicazione nel mono antico. “Le camp legionnaire de Sarmizegethusa.” Potaissa 2: 23-28. “Conquest and Desire : Roman ‘Victoria’ in Public and Provincial Sculpture.” In S. Dillon and K. Welch, eds. Dillon, S., and K. Welch, eds. La Colonna Traiana. Pollen, J.H. Antonescu, T. 1910. Calcani, G., and M. Abdulkarim. 1992. “Trajanische Friese.” Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 51: 72-81. Krierer, K.R. “Immagini e narrazioni. Speidel, M. 1971b. “Rome’s Dacian Wars: Domitian, Trajan, and Strategy on the Danube, Part I.” Journal of Military History 74: 1185–1227. 1988, (rev.) Trajan’s Column: The Sculpting and Relief Content of a Roman Propaganda Monument (Ph.D. thesis, Newcastle University). “Three new books on Trajan’s column.” Journal of Roman Archaeology 3: 290-309. “La colonna Traiana: Un esempio di lettura verticale.” Prospettiva 2.6: 2-9. Elle est constituée de 17 grands blocs de marbre sculptés. C. de Mourges frères Collection americana Digitizing sponsor Google Book from the collections of Harvard University Language Römische Abteilung 22: 187-97. “Les piliers du pont Trajan sur la rive gauche du Danube et la scène CI de Colonne Trajan.” Studii şi cervetari de istorie veche 17: 645-63. Bargagli, B. and C. Grosso 1997. 1988. “Prelimary Study of the Carving Techniques on the Column of Trajan,” Marmi Antichi (Studi Miscellanei 26): 101-11 [Includes discussion of the sequence of the carving of the Column, argued to be from the bottom towards the top]. Rome. The Colonized Apostle. Brilliant, R. 1970. 1931. Agosti, G.and V. Farinella.1988b. [JSTOR access]. Catalog. 2000. 2: 356-9. Paris. Thill, E.W. Kleiner, F. 1991. [The ground-breaking study of the Column as a product of the Roman artistic imagination]. Malissard, A. 2006. Malacrino, C.G. Columna Trajana Exhibens Historiam Utriusque Belli Dacici A Trajano Caesare Augusto Gesti. La colonne Trajane au Musée De Saint-Germain. “Riesame dei problemi archeologici della Colonna Traiana relativamente alle sue varie funzioni.” In L’esame storico-artistico della Colonna Traiana. Hölscher, T. 2004. 15-20. Depeyrot, G. 2007. Roma: 261-273. Gauer, W. 1973. “The Continuous Narrative Style of Trajan’s Column.” Listy filologické 108. III, 15: 1103-50. 153-189. Catalog. “Osservazioni sulla Colonna Traiana.” in Per Carla Guglielmi. Part I: 19-122. “Die historischen Reliefs der römischen Kaiserzeit VIII, Der Fries der Trajanssäule in Rom, Teil 1: Der Erste Dakische Krieg, Szenen I-LXXVIII.” BJb 191: 135-197. “Sulla iscrizione della colonna Traiana.” Rivista di filologia e di istruzione classica. New Haven: 161-176. Wheeler, E.L. 2010. Elle est considérée comme un chef-d'oeuvre de la sculpture romaine, dédicacée à Trajan par l'empereur Hadrien - Terminée en l'an 113 de notre ère. Stucchi, S. 1960. “La struttura della Colonna Traiana: un’esercitazione di meccanica alessandrina.” Prospettiva 32: 60-71. 1667. La Colonne de Trajan - Colonne triomphale romaine commémorant la victoire de l'empereur Trajan dans la guerre en Dacie. “Il fregio della Colonna Traiana. “Storia materiale dei calchi della Colonna Traiana appartenenti all’Accademia di Francia.” In La Colonna Traiana e gli Artisti Francesi da Luigi XIV a Napoleone I (exhibition catalog). Reprinted by Bell Publishing Company: New York, and available online. Pictorial Dictionary of Ancient Rome. Cichorius, C. 1896-1900. Ein Interpretationsversuch.” BonnerJahrb. La colonne et son piédestal mesurent 38 mètres de haut.
Elle est décorée de l'histoire des triomphes de guerre de Trajan, qui est présentée en images et s’étend en spirale autour de la colonne. 1, fasc. Les deux campagnes militaires, celle de 101-102 et celle de 105-106, illustrées sur la colonne… Del Monte, M., P. Aussett, R.A. Lefèvre 1998. 1994. Neubearbeitung un Ausstattung von Dzur, E. A. P. Voorburg. 2002. “Konzept, Struktur und narrative Methode der Bildprogrammatik römischer Triumphsäulen. 1966. Colonna Traiana: Nouvamente desegnata, et intagliata da Pietro Santi Bartoli. It was dedicated to Trajan by Hadrian. The Representation and Perception of Roman Imperial Power. Copenhagen: 104-161. Ricerche nel Foro di Traiano-Basilica Ulpia: un esempio di sopravivenza di strutture antiche in età medieval.” Archeologia Medievale, 16: 541-57. How the Ancient World Worked. 3 vols. “La colonna di Traiana alla luce di recenti indagini.” Papers of the British School at Rome. L'Université de Caen a réalisé, à partir d'un plan-relief de la ville de Rome qui lui a été légué, un projet pluridisciplinaire de maquette virtuelle 3D reconstituée en images de synthèse. 1996. La colonne Trajane. 1: 579-606. 7: vol. Trajan: Optimus Princeps. Fabbricotti, E. 1996. Berkeley. The Forum of Trajan in Rome: A Study of the Monuments. Avvio ad un registro della fortuna visiva.” Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa, ser. [JSTOR access]. Tummarello, B.M. Stefan, A.S. 2005. Von Dippe, R.D. Packer, J.E. (Preview in Google Books; on the role of barbarians, including Dacians, as generating pathos from the viewer). 1907. “Templum Traiani et columna cochlis.” Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Ann Arbor 46-73. [access from Persee]. 1989. “Trajan’s Army in Trajan’s Column.” Papers of the British School at Rome 13: 1-40. London. Bartoli, P.S. [presentation read on May 29, 1907 and published for the British Academy; discussion of the evidence for a sepulchral chamber in the pedestal, a report on earlier foundations under the area around the Column, and an interpretation of the dedicatory inscription]. Conti, C. 2017. 39-50. Wickhoff, F. 1900. “The Politics of Perpetuation: Trajan’s Column and the Art of Commemoration.” American Journal of Archaeology 101: 41-65. Optimo Principi: Iconographie, monnaie et propagande sous Trajan. White G.L. Römische Abteilung 87: 301-6. 199-215. “The Columns of Trajan and Marcus Aurelius and their Narrative Treatment: the Epic-Documentary Tradition in the State Reliefs.” Chapter 3 in Studies in Roman Imperial Art, with Special Reference to the State Reliefs of the Second Century. “Hadrian’s Column of Trajan?” Journal of Roman Archaeology [first page]. 1989. En juin 1886, alors que les moulages de la colonne Trajane, Le jeu de moulages installé au château de Saint- reproduits en cuivre par le procédé de b ga lv;rnoplastie, Germain, devenu en 1862 le Musée des Antiquités étaient en cours d'installation dans les fossés du château de Nationales (inauguré en 1867), avait en effet été com- Saint-Germain-en-Laye, où ils se trouvent … (Victoria and Albert Museum). “Depicting barbarism on fire: architectural destruction on the Columns of Trajan and Marcus Aurelius.” Journal of Roman Archaeology 24: 283-312. [for discussion on the question of the “scroll” format of the reliefs on the Column]. 1985. 186-98. Portail de l'Académie de Paris, Le site Académique d'Histoire et Géographie propose un exemple de séquence en classe utilisant un TNI réalisé par Gilles Boué, professeur au lycée Hélène Boucher. Pinatel, C. 1988. 2002. “Riflessi della propaganda politica e della strategia militare sui rilievi della Colonna di Traiano.” Colloquio italo-romeno. Stucchi, S. 1989. 71: 167-90. The Legacy of Antiquity: New Perspectives in the Reception of the Classical World. La colonne Trajane by Wilhelm Froehner , France Ministère de la maison de l'empereur et des beaux-arts , Musée du Louvre. 333-338. La Colonna Traiana e le sue scene di cantiere.” In G. Guidarelli and C.G. 1: 75-78. Conti, C. 2001. Belloni, G.G. Oxford. Schnitzler, L. 1952. “La Colonna Traiana nelle incisioni de P.S. 1991. “Überlegungen Zur Donaulimesdarstellung auf der Trajanssäule in Rom.” Germania 67: 179-87. ).” Journal of Roman Archaeology 7: 163-82. London. Nîmes. A ; 29): 245-. L’Esame Storico-artistico della Colonna Traiana. “Introduzione alla seconda Guerra Dacica di Traiano.” In “L’esame storico-artistico della Colonna Traiana.” Roma, 25 ottobre 1978, Atti dei Convegni Lincei 50: 21-54. VI, 15: 343-56. Be the first one to, Advanced embedding details, examples, and help, Wilhelm Froehner , France Ministère de la maison de l'empereur et des beaux-arts , Musée du Louvre, http://books.google.com/books?id=eTkCAAAAYAAJ&oe=UTF-8, Terms of Service (last updated 12/31/2014). “Trajan’s Column.” Chapter 8 in Principles of Roman Architecture. “Trajan’s Column: Visualizing Romans and Paul as Unstable, Hybrid Figures.” In C. D. Stanley, ed. Goldman, N.W. Memoirs of the American Academy in Rome 22. Zanker, P. 1970. Dès la fin de la deuxième guerre dacique, Trajan décide de célébrer son triomphe par la construction d'un grand forum à Rome et confie la supervision des travaux, financés grâce au butin amassé lors de la conquête de la Dacie, à l'architecte Apollodore de Damas.La construction du forum de Trajan nécessite de lourds travaux d'excavation pour agrandir la zone … “Technique, Toil, and Triumph on the Danube in Trajan’s Propaganda Programme.” The Antiquaries Journal 58: 81-7. La Colonna Traiana. Koeppel G.M. Columna Traiană. Joignez-vous à une visite guidée avec un guide qui pourra vous expliquer la frise en détail. La colonne Trajane est une colonne triomphale romaine située sur le forum de Trajan à Rome. “Temporal Aspects in Late Roman Art.” L’Arte 10: 65-87. 218. Guida archeologica di Roma. Marsch, Arbeit und Kampf. “Die Inschrift der Trajanssäule.” Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. London. “Trajan’s Column and the Dacian Wars.” Britannia 23: 331-3. “Sublime Histories, Exceptional Viewers. L'objet de la fiche porte sur la colonne Trajane comme sujet d'étude. Berlin and New York. Bartoli. La Colonne torse et le décor en hélice dans l’art antique. Amsterdam: Gieben. Zagreb. L’architettura di Apollodoro nella cultura classica. Pogorzelski, R. 2012. Les cendres de Trajan furent déposées dans la base de la colonne Trajane, emblématique d'un prince considéré comme un héros de Rome ; quant au mausolée conçu par Hadrien, il devint le château Saint-Ange, forteresse médiévale. “Building Trajan’s Column.” American Journal of Archaeology 103: 419-39. “Trajan’s First Dacian War.” Journal of Roman Studies 7: 74-97. Panvini Rosati, F. 1958. 161-173. “Les monuments représentés sur la Colonne Trajane. 199-203. Le fût est décoré d'une frise de bas-reliefs de 200 m de long, semblable à un immense rouleau de papyrusqui se développe en 23 spires jusqu'au sommet. 40: 1151-94. (Symbolae Facultatis Litterarum et Philosophiae Lovaniensis. Bucharest. 1936. Translated by Cynthia Rockwell. Alicu, A. Strobel, K. 1984. Online digital text. “Reconstruction of the Appearance and Structural System of Trajan’s Bridge.” Journal of Cultural Heritage 16: 65-72. Coulston, J.C. 1990a. “Sull’origine della Colonna Traiana.” Rendiconti dell’Accademia Nazionale dei Lincei. Nardoni, D. 1986.