Elle est décorée de l'histoire des triomphes de guerre de Trajan, qui est présentée en images et s’étend en spirale autour de la colonne. 2006. Rossi, L. 1968. Avvio ad un registro della fortuna visiva.” Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa, ser. Cresy, E. and G.L. Romanelli, P. 1942. 1964. Strack, P.L. Marinescu-Nicolajsen, L. 1999. Trajan’s Column: The Sculpting and Relief Content of a Roman Propaganda Monument (Ph.D. thesis, Newcastle University). Le bas-relief romain à représentations historiques. La Colonna Traiana. “La Colonne Trajane: Le Triptyque de la Victoire. Stuart-Jones, H. 1910. Ohlsen, W. 1981. Stefan, A.S. 2005. “La colonna di Traiano.” Rendiconti Accademia Nazionale dei Lincei fasc. Packer, J.E. Ann Arbor. Die Trajanssäule. Le fût est décoré d'une frise de bas-reliefs de 200 m de long, semblable à un immense rouleau de papyrusqui se développe en 23 spires jusqu'au sommet. Rome. Rome (Atti dei Convegni Lincei 50): 7-19. Zagreb. [JSTOR access]. “Foro Traiano. Architecture and Architectural Sculpture in the Roman Empire. The Emperor’s Road to Glory.” The Antiquaries Journal 48: 41-6. Haftmann, W. 1939. Ce travail permet, dans l'esprit des nouveaux programmes de collège, la liaison avec l'Histoire des Arts. Boni, G. 1907a. Normalement la colonne devait servir comme tombe de l'empereur : dans une chambrette du soubassement, en effet, était conservée l'urne d'or avec les cendres de Trajan. “Prelimary Study of the Carving Techniques on the Column of Trajan,” Marmi Antichi (Studi Miscellanei 26): 101-11 [Includes discussion of the sequence of the carving of the Column, argued to be from the bottom towards the top]. Richter, D. 2004. Smith, eds., Modus Operandi. Rome. Mainz-am-Rhein. Martines, G. 2001. Sogliano, A. Ce travail permet, dans l'esprit des nouveaux programmes de collège, la liaison avec l'Histoire des Arts. fasc. 1976a. Chapel Hill. Lugli, G. 1960. Birt, T. 1907. Martines, G. 1984. “The Politics of Perpetuation: Trajan’s Column and the Art of Commemoration.” American Journal of Archaeology 101: 41-65. Settis, S. 1985. Intégralité des reliefs du monument. If you would like to add bibliographical references to this list, or spot any errors in citation, please leave a comment or contact roger.ulrich@dartmouth.edu directly. 2010. [abstract]. “The Representation on Trajan’s Column of Trajan’s Rock-Cut Road in Upper Moesia. ), Roman Military Equipment: The Sources of Evidence. Les deux campagnes militaires, celle de 101-102 et celle de 105-106, illustrées sur la colonne… Roman Art. II (Die Reliefs des zweiten dakischen Krieges). Rome. (Antiquitas, ser. “The Architecture and Construction Scenes on Trajan’s Column.” In M. Henig, ed. Coarelli, F., B. Brizzi, C. Conti, R. Meneghini, P. Zanker. 219-35. Weitzmann, K. 1947. (Preview in Google Books; on the role of barbarians, including Dacians, as generating pathos from the viewer). 38: 56-62. Becatti, G. 1982. La colonne Trajane (en latin : Columna Traiani) est une colonne triomphale romaine située sur le forum de Trajan à Rome. “Depicting barbarism on fire: architectural destruction on the Columns of Trajan and Marcus Aurelius.” Journal of Roman Archaeology 24: 283-312. Aurès, M. 1863. “Temporal Aspects in Late Roman Art.” L’Arte 10: 65-87. “La Colonna Traiana, espressione somma del rilievo storico romano.” Aufstieg und Niedergang der römischen Welt (ANRW), II 12, 1: 535-78. Les scènes de bas relief de la colonne de Trajan sont difficiles à interpréter. L'objet de la fiche porte sur la colonne Trajane comme sujet d'étude. 2005. 71: 167-90. 1980. 1, fasc. “Sulla iscrizione della colonna Traiana.” Rivista di filologia e di istruzione classica. Cambridge. Speidel, M. 1971b. Krierer, K.R. Galinier, M. 2007. 1989. 1989. [JSTOR access]. The Joshua Roll. Ferri, S., 1939. Strong). 40: 1151-94. Hamburg. Froehner, W. 1865. Die Buchrolle in der Kunst. Smallwood, E. M. 1966. Ser. Nardoni, D. 1986. Les guerres daciques de Domitien et de Trajan: Architecture militaire, topographie, images et histoire. Donaldson, T.L. Courbaud, E. 1899. (JSTOR access). Illustrations in Roll and Codex: A Study of the Origin and Method of Text Illustration. Mazzarino, S. 1982. Papers Presented to Geoffrey Rickman; BICS supplementary, London. “Forum Traiani: Columna.” In Lexicon Topographicum Urbis Romae (LTUR) Vol. Half-title: Ministère de la maison de l'empereur et des beaux-arts. “Die Schluss-adlocutio der Trajanssäule.” Römische Mitteilungen 78: 167-174. 2002. Malacrino, C.G. 5-6. Belloni, G.G. Nîmes. Rome. Coarelli, F. 1974. Columna Traiană. 2011. 1920. Nash, E. 1961-1962. 2001. “Trajan’s Column Documentary Value from a Forestry Viewpoint.” Dacia 29: 81-98. [for discussion on the question of the “scroll” format of the reliefs on the Column]. La colonne de Trajan est un des monuments les plus spectaculaires de Rome dont elle symbolise la puissance militaire. Pomponi, M. 1991-1992. 1941. “Sublime Histories, Exceptional Viewers. Bode, R. 1992. Paris. L’architettura di Apollodoro nella cultura classica. Le Plan de Rome est une grande maquette en plâtre de près de 70 m² qui représente la Rome antique au temps de l'empereur Constantin (IV e s. apr. “Stories One might Tell of Roman Art : Reading Trajan’s Column and the Tiberius Cup.” In J. Elsner, ed. 3 vols. All the Emperor’s Men: Roman Soldiers and Barbarians on Trajan’s Column. Coulston, J.C. 1988. Maffei, S. 1995. Poulter, A.G. 1992. London. “Apollodorus of Damascus and the Poliorcetica.” Greek, Roman and Byzantine Studies 33: 127-158. La frise représente en tout 184 scènes montrant les différents épisodes de la conquête de la Dacie, montrant l'empereur menant ses troupes, donnant des conseils, toujours glorifié : Trajan est représenté 59 fois. “Jacopo Ripanda, Trajan’s Column and Artistic Fame in Renaissance Rome.” in L Kouneni, ed. Dall’ellenismo al Medio Evo. Économies, Sociétés, Civilisations. 1990. [AJA online]. 9° Il est question dans le texte a) de la largeur b) de la hauteur c) de la matière de la colonne Conti, C. 2017. White G.L. 221-226. Étude archéologique, historique, et littéraire. Ein Interpretationsversuch.” BonnerJahrb. Includes an introduction by P. Zanker vii-viii; F. Coarelli, “The Column of Trajan” 1-34; id., “The Dacian Wars in the epitome of Cassius Dio” 35-42; B. Brizzi, “The Forum and Column of Trajan after the Fall of the Empire” 229-44; C. Conti, “The restoration of Trjan’s Column” 245-49; R. Meneghini, “The Temple of the Deified Trajan 250-54. Ferris, I.M. Rome. Contains hypothetical reconstructions of the color scheme used on the Column. “The Column of Trajan: Narrative Technique and the Image of the Emperor.” In Philip A. Stadter and Luc Van der Stockt, eds. 1982. Scheiper, R. 1982. – A.D. 200. Del Monte, M., P. Aussett, R.A. Lefèvre 1998. London. 101-29. L’Esame Storico-artistico della Colonna Traiana. De Blois, L., P. Erdkamp, and O. Hekster, eds. 2007. Daicoviciu, C. and H. 1966. 1982. Die Trajanssäule und das sogenannte grosse trajanische Relief.” Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 88: 318-50. 2010. Weitzmann, K. 1948. 1931. “Trajan’s Conquest of Dacia.” Transactions and Proceedings of the American Philological Association 67: 83-105. Trajan's column, is a Roman triumphal column that commemorates Roman emperor Trajan's victory in the Dacian Wars. Hölscher, T. 2004. La colonne Trajane. “The Historical Interpretation of the Reliefs of Trajan’s Column.” Papers of the British School at Rome 5: 433-59. 1907. Bildpropaganda der römischen Kaiserzeit: unter besonderer Berücksichtigung der Trajanssäule in Rom und korrespondierender Münzen. De Angelis, F. 2014. Verona. Invention, composition, disposition.” Annales. Koeppel, G. M. 1991. “Les moulages de la Colonne Trajane à Versailles, provenant de l’Ecole des Beaux-Arts de Paris et antérieurs à 1800.” In La Colonna Traiana e gli Artisti Francesi da Luigi XIV a Napoleone I (exhibition catalog). Representations of War in Ancient Rome. 81-92. 186-98. Kampen, N. 1995. [The ground-breaking study of the Column as a product of the Roman artistic imagination]. [JSTOR access]. Das römische Heer auf der Trajanssäule. Rites of the State Religion in Roman Art. “Der Bilderfries der Trajanssäule. How the Ancient World Worked. 9-31. Hamberg, G. 1945. Messina. La mémoire des deux princes reste de fait associée aux monuments qu'ils ont patronnés. 1997. Colonna Traiana. Art and Text in Roman Culture. Catalog. Rome. Atti del Congresso Internazionale di Scienze Storiche. Fonction[modifier | modifier le code] La colonne a également été construite à des fins de propagande, célébrant le triomphe de Trajan sur les Daces, dans la continuité du reste du forum. 1969. Bastianetto, B. 1673. 1: Die Reichsprägung zur Zeit des Trajan. Part I: 19-122. Saggi sulla Colonna Traiana. Propaganda und Realität. “La Colonna Traiana: da simbolo ideologico a modello materiale. “Traces of ancient colours on Trajan’s Column.” Archaeometry 40: 403-12. “Considerazioni sul fregio della Colonna Traiana : II.” Studi Miscellanei (in memoria di Lucia Guerrini) 30: 229-34. Harries and C.J. Jahrhunderts, vol. 1988. (J.C. Gieben) 389-424. Iași. 3 vols. 1976c. The Origin and Development of Continuous Narrative in Roman Art 300 B.C. Storia e narrazione. Martines, G. 1992. Roma. “Trajan’s Forum again: the Column and the Temple of Trajan in the master plan attributed at Apollodorus (? Notice et explication. “La colonne Trajane.
L’énorme colonne de Trajan près de la colline du Quirinal, a été construite au 2ème siècle pour commémorer les victoires de l'empereur Trajan. Koeppel, G. M. 1992. L’architettura di Apollodoro nella cultura classica. Ses cendres, renfermées dans une urne d’or, furent déposées dans le forum qu’il avait construit, sous une colonne de colonne de cent quarante quatre pieds de haut. 1996. Taylor. 2). La colonne fut érigée sous le règne de l'empereur Trajan, de 107 à 113, peut-être par l'ingénieur Apollodore de Damas, dont le rôle dans la construction de l'ensemble du forum de Trajan n'est pas bien établi : il est possible que celui-ci ait seulement supervisé les travaux. 2 vols. Torelli, M. 1998. “La Colonna Traiana nelle incisioni de P.S. Casale, V. 2001. Plate volumes: vol I (Die Reliefs des ersten dakischen Krieges) and vol. Bartoli, P.S. The Column of Trajan. Rome. Bărcăcilă, A. II. La Colonna Traiana e le sue scene di cantiere.” In G. Guidarelli and C.G. “Conquest and Desire : Roman ‘Victoria’ in Public and Provincial Sculpture.” In S. Dillon and K. Welch, eds. “Civilization Under Construction: Depictions of Architecture on the Column of Trajan.” American Journal of Archaeology 114. Dans la photo: la Colonne de Trajan et, haut à l'arrière, le Portique de La Gloria de la Cathédrale de Saint-Jacques-de-Compostelle, Espagne. “Official State Reliefs of the City of Rome in the Imperial Age. Gostarv, N. 1979. La colonne est dédiée en mai 113, alors que le forum de Trajan a été inauguré l'année précédente. 1966. Catalog. 3. Berlin. 1988. (Soprintendenza archeologica di Ostia). 1936. Some of its Principles and their Application to Early Christian Painting (English edition translated by S. A. Roman Legionaries and Auxiliaries at the Danubian 'Limes' (frontier) in Winter. La scultura romana da Augusto a Constantino (vol. Apollodorus of Damascus and Trajan’s Column: From Tradition to Project. Florence. “The Columns of Trajan and Marcus Aurelius and their Narrative Treatment: the Epic-Documentary Tradition in the State Reliefs.” Chapter 3 in Studies in Roman Imperial Art, with Special Reference to the State Reliefs of the Second Century. “Esplorazione del Forum Ulpium.” Notizie degli Scavi: 361-427 [topographical setting of the Column, preexisting structures in the area of the Column]. 14-15: 347-78. Nuovi risultati storici della interpretazione della Colonna Traiana in Roma. The Language of Images in Roman Art. “The Trophy on the Bridge and the Roman Triumph over Nature.” L’Antiquité Classique 60: 182-192. London: 111-115 [Wickhoff’s important discussion of what he terms the “continuous style”].